Gezocht: contact met NLEnergie

Geachte dame / heer van NLEnergie,nle

Afgelopen zomer kwam ik er achter dat onze nachtmeter voor de elektra al enkele jaren stilstond. Gedurende bijna drie jaren is het verbruikte elektra voor het dagtarief gefactureerd in plaats van een deel dagtarief en een deel voor het goedkopere nachttarief. Op 20 juni 2013 is de meter vervangen. Ik heb toen gevraagd om een herberekening van de afgelopen jaren. Volgens de Liander monteur was het niet mogelijk het echte verbruik af te lezen en zou er voor de voorgaande jaren een geschatte correctie volgen. Die correcties zijn gekomen, heel veel zelfs maar deze geschatte correcties zijn niet realistisch en pakken heel negatief voor ons uit.

Op internet lees ik dat bij een normaal huishouden het verbruik ongeveer 60-50% dag en 40-50% nacht is. Ik word in de correcties voor twee jaar aangeslagen voor een dagpercentage van 74% en voor het laatste jaar 66%. Ik zit nu met negen jaarnota’s en correcties en heb nu vier keer ruim twintig minuten met uw klantenservice gesproken en één keer 20 minuten met Liander. Ik ben het niet eens met de percentages die als dag- en nachtverbruik in de correcties wordt gehanteerd. Ik heb dan ook gevraagd waar deze percentages op gebaseerd zijn. Hier krijg ik tot op heden geen eenduidig antwoord op.

Volgens NLE heeft Liander deze schatting gemaakt en heeft NLE deze over genomen. Volgens Liander hebben zij geen schatting gemaakt maar is dit een zaak van NLE. NLE verwijst me dus naar Liander en Liander naar NLE. Ik heb gevraagd of NLE dan geen contact met Liander kon opnemen. Dat kon alleen als ik mijn verhaal op de mail zou zetten. Klinkt logisch maar nu begint de ellende pas echt.

Ik heb mijn verhaal op de mail gezet, maar het gegeven emailadres info@nle.nl werkt niet. Tenminste, ik krijg alle mails die ik naar dit emailadres heb gestuurd terug. Het NLE spamfilter staat nogal op scherp en knalt alles direct weer terug. Dat is ook een manier om je mailbox onder controle te houden.

Daarom op 1 december maar het contactformulier op jullie website ingevuld. Netjes een bericht gekregen dat ik binnen 3-5 dagen antwoord zou krijgen. Omdat het van jullie kant stil bleef heb ik dit op 11 december nog maar een keer gedaan.

Na wederom telefonisch contact werd me verteld dat de contactformulieren niet aan mijn dossier gekoppeld zijn en dat ik maar een klacht moest insturen. Dit heb ik op 13 december gedaan. Wederom netjes een ontvangstbevestiging gehad. Wel raar dat je bij een klacht langer moet wachten (5 dagen) dan bij een gewoon contactformulier (3-5 dagen). Het lijkt mij dat klachten toch dringender aandacht behoeven dan een normale vraag, maar wie ben ik. Maar drie of vijf dagen; het resultaat is hetzelfde het blijft oorverdovend stil.

Op 23 december maar weer gebeld met NLE. Al mijn drie ingestuurde formulieren blijken niet gekoppeld te zijn aan mijn dossier. En wederom wordt mij gevraagd om contact met Liander op te nemen. Met het stoom uit mijn oren heb ik uitgelegd dat ik dat niet doe en dat ik een klacht wil indienen. Omdat zowel het emailadres als het formulier op de NLE site een drempel lijkt te zijn waar ik niet overheen kom, wordt voorgesteld dan maar een brief te schrijven. Het moet niet gekker worden maar volgens de klantenservice is dit de enige mogelijkheid.

Als ik bovenstaande nog eens doorlees maakt het me niet zoveel meer uit of Liander of NLE de schattingen heeft gemaakt. Ik wil geen schatting maar een herberekening op basis van het werkelijk gemeten verbruik van de afgelopen maanden. Er hangt nu immers een meter die het wel doet. Dat lijkt me reëler dan een schatting door wie dan ook gemaakt.

Deze hele zaak heeft me inmiddels veel tijd en energie gekost en alleen maar frustratie opgeleverd. Ik ben zeer benieuwd op welke wijze dit door NLE opgelost gaat worden. En beroepshalve ben ik erg benieuwd wat jullie met een case als deze doen om jullie service te verbeteren want mijn god wat gaat hier een hoop fout.

Tot op heden word ik door uw klantenservice wel klantvriendelijk te woord gestaan, maar is de dienstverlening niet klantgericht. Ik word namelijk niet geholpen en mijn probleem wordt steeds maar niet overgepakt of opgelost terwijl ik hier wel steeds expliciet om vraag.

O ja, ik heb besloten om deze brief ook maar via mijn blog en de sociale media te delen. Wellicht dat het op die wijze wel bij NLE binnenkomt. Het zou me namelijk niets verbazen als ook de post niet bij NLE blijkt aan te komen.

In afwachting van uw antwoord,

Brian Oud

Klantummer 2000428328

2 thoughts on “Gezocht: contact met NLEnergie

  1. Nederlandse Energie Maatschappij says:

    Geachte heer Oud,

    Hierbij informeren wij u dat de correctie op de jaarnota’s heeft plaatsgevonden.

    Er zijn nieuwe jaarnota’s opgestuurd met de volgende onderverdeling:

    Elektriciteit hoog 47,62%
    Elektriciteit laag 52,38%

    Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

    Met vriendelijke groet,
    NLE Klantenservice

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>